Zoekmachine optimalisatie strategie deel 1 Panda, Penguin en MKB
Welkom bij het eerste deel van onze serie over zoekmachine optimalisatie strategie! De regels zijn compleet veranderd door de Panda (2011) en Penguin (2012) updates.
De invloed van de Panda update op zoekmachine optimalisatie
Door de Panda update werd het verplicht om content van hoge kwaliteit te plaatsen. Content moest vanaf dat moment uniek zijn en gericht op de gebruikers (in plaats van op de zoekmachine).
Je zou ook kunnen zeggen dat hierdoor de aandacht van linkbuilding, waar eigenlijk alles om draaide daarvoor, is verschoven naar het optimaliseren van je eigen website.
De invloed van de Penguin update op zoekmachine optimalisatie
De Penguin update was gericht op het aanpakken van spammy black hat praktijken. Linkwheels en andere massive linkbuilding strategiën werden met deze update definitief verbannen, waardoor een hoop SEO’s hun baan kwijt raakten.
De SEO’s die overbleven, moesten hun tijd bij een groot aantal cliënten besteden aan het ’terughalen’ van de rankings door het verwijderen van slechte links.
Zoekmachine optimalisatie strategie voor het MKB
Vooral in het MKB worden een hoop fouten gemaakt op het gebied van SEO. Dat is op zich logisch gezien een gebrek aan tijd en (professionele) kennis.
De gemiddelde MKB-onderneming heeft geen groot budget voor het optimaliseren van de on-page en off-page elementen van de website. Terwijl grote bedrijven hele teams hebben voor het creëren en onderhouden van de site, doen MKB’ers het er vaak een beetje naast.
Het gevolg? Langzame, slecht uitziende websites die dramatisch zijn voor SEO.
Dit terwijl het MKB zich zou moeten richten op optimalisatie voor local search.
(Goede) content is king
Een goede strategie is een duidelijke focus op het maken van hoogwaardige unieke content voor je site of blog. Dit hoeft niet perse tekst te zijn, maar kan ook bestaan uit foto, video, presentaties, geluiden en noem maar op.
Erg belangrijk is verder de gebruikersvriendelijkheid van de website en de snelheid daarvan. Het heeft totaal geen zin om een website te maken als hij langzaam is en bezoekers zich alleen maar irriteren.
De invloed van social media zal alleen maar toenemen in de toekomst. Je ontkomt er dus niet aan om een Google+, Facebook, Twitter, Linkedin en veel meer accounts aan te maken. Doe dit alleen als je ook daadwerkelijk gebruik maakt van je account.