Inleiding zoekmachine marketing en online adverteren in Google Adwords
In dit artikel geven wij een inleiding in zoekmachine marketing door online adverteren met behulp van Google Adwords. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om online reclame te maken, maar Google is, zeker in Nederland, verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Als je een beginner bent op dit terrein raden we je dan ook aan hier mee te beginnen.
Wat doet een zoekmachine?
Een zoekmachine is een hulpmiddel voor internetters om te navigeren op het internet. Zoekmachines helpen je de informatie te vinden die je zoekt. Het is de bedoeling dat de meest relevante zoekresultaten voor jouw zoekopdracht bovenaan komen te staan.
Zoals je weet proberen mensen op allerlei manieren om de ranking te beïnvloeden door zoekmachine optimalisatie toe te passen, maar daar gaat dit artikel niet over.
Naast de organische zoekresultaten geeft Google namelijk ook altijd een aantal advertenties weer naast en/of boven de gewone zoekresultaten. Dit worden betaalde zoekresultaten genoemd.
Online adverteren met Google Adwords
Om gebruik te maken van deze advertenties moet je een account aanmaken bij Google’s online advertentieplatform.
Op deze manier is het mogelijk om toch de aandacht van de zoeker te trekken, zonder dat je in de gewone resultaten goed scoort. Dit gebeurt door advertentieruimte in te kopen in Google Adwords.
Ook voor de betaalde resultaten geldt een volgorde. Deze wordt echter niet bepaald aan de hand van relevantie, maar door te bieden. Google hanteert namelijk een veilingmodel. Er wordt geboden op de beschikbare plaatsen en de hoogste bieder wint. Deze betaalt alleen niet het geboden bedrag, maar het bedrag dat de nummer 2 heeft geboden. Een ingenieus systeem.
Wat is zoekmachine marketing?
Termen worden door elkaar gebruikt. Wij hanteren het onderscheid dat Wikipedia hanteert, waarbij zoekmachine marketing bestaat uit 2 onderdelen, te weten:
- Zoekmachine optimalisatie (organische zoekresultaten)
- Zoekmachine adverteren (betaalde zoekresultaten)