Voorstel voor Financial Transaction Taxation

Voorstel voor Financial Transaction Taxation

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan voor het invoeren van een Financial Transaction Taxation (FTT), ook wel bankenbelasting genoemd. Wat houdt dit voorstel nou precies in?

Achtergrond

De publieke sector (de overheden) en daarmee dus de belastingbetaler hebben de financiële sector gesteund tijdens de financiële crisis. Het is redelijk dat de financiële sector nu op haar beurt de gemaakte kosten terugbetaald via een bankenbelasting.

De crisis heeft daarnaast aangetoond dat sommige activiteiten van de financiële sector een dermate hoog risico met zich meebrengen voor de economie als een geheel, dat deze ontmoedigd moeten worden. Dit geldt voornamelijk voor bepaalde met veel geleend geld gefinancierde derivatieven en zogenaamde hoge-frequentie automatische handel.

Sommige EU lidstaten hebben zelfstandig al belastingmaatregelen ingevoerd of aangekondigd. Een gecoordineerde Europese aanpak voorkomt fragmentatie van regelgeving en verstoring van de interne markt en schadelijke belastingconcurrentie.

Voordelen

De samenleving als geheel zal voordeel ondervinden van de bankenbelasting, omdat deze ervoor zorgt dat de banken de schade vergoeden die ze hebben aangericht. Daarnaast zal invoering zorgen voor meer stabiliteit in het financiele systeem door activiteiten met ee hoog risico te ontmoedigen.

Bedrijven die werkzaam zijn binnen de Europese markt op het gebied van financiele producten hebben baat bij een geharmoniseerde bankenbelasting binnen de EU.

Lidstaten zullen extra inkomsten genereren voor zowel hun eigen budget of eventueel als korting op hun bijdrage aan de EU, mochten de opbrengsten worden toegewezen aan de EU.

Veranderingen

De meeste financiele activiteiten van burgers en bedrijven ondervinden geen hinder van de FTT (verzekering, hypotheek, privelening, zakelijke lening en betalingsdiensten).

De belasting wordt geheven over financiele transacties uitgevoerd door financiele instellingen (banken, investeringsmaatschappijen, verzekeringsmaatschappijen, etc) voor eigen rekening of voor rekening van iemand anders.

De meeste financiele instrumenten (aandelen, opties, obligaties, etc) en derivatieven hiervan zullen onder de heffing vallen. De uitgifte van aandelen en obligaties door bedrijven en overheden valt niet onder de heffing.

De voorgestelde tarieven zijn laag. Dus zelfs als huishoudens in aandelen handelen zullen de kosten te overzien zijn.

Ingangsdatum

Het voorstel wordt naar verwachting effectief op 1 januari 2014.

Bron: Europese Commissie

Auteur: de Redactie

Een team van BTW-deskundigen is continue bezig met jou te informeren over alles wat met BTW of omzetbelasting te maken heeft, zoals nieuwsberichten over BTW, wijzigingen van wetgeving, wijziging van BTW-tarieven en veel meer informatie over BTW.

Deel deze post op

Geef een reactie