SEO tips deel 1
Welkom bij SEO tips deel 1! SEO tips deel 1 is het eerste deel in een serie artikelen over SEO (search engine optimization) oftwel zoekmachine optimalisatie. Wij krijgen veel vragen over onze website, BTW+, en hoe wij er voor zorgen dat deze goed vindbaar is in Google en andere zoekmachines. Vandaar deze reeks artikelen waarin wij zullen proberen onze kennis op dit vlak te delen.
Google Panda en Penguin
Google is nog steeds verreweg de meest belangrijke zoekmachine. In deze reeks focussen we ons dan ook met name hierop. In eerste instantie op het algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten weer te geven voor zoektermen. Er zijn de afgelopen jaren twee belangrijke updates geweest op dit algortime, waarbij de manier waarop selectie van zoekresultaten plaatsvindt is aangepast. De Google Panda update van februari 2011 en de Google Penguin update van april 2012 ) updates hebben de regels ingrijpend veranderd.
Google Panda
De Panda update had als hoofddoel websites van een lage kwaliteit (content/keywordspam) uit de zoekresultaten te houden. De gedachte hierachter is dat dit dan automatisch in het voordeel zou zijn van websites van een hoge kwaliteit. Google gebruikt hiervoor een vorm van kunstmatige intelligentie (AI). Belangrijk is dat Panda dus geen penalty’s uitdeelt. Voor meer informatie verwijzen wij naar Wikipedia.
Google Penguin
Na de Panda update die lage kwaliteit websites probeerde aan te pakken, kwam Google met de Penguin update. Het doel hiervan was om zoekmachine spam en massaal linken aan te pakken. Volgens Google is er sprake van onnatuurlijk linken als alle of een groot deel van de contextuele links overeenkomt met de commerciële zoekwoorden, terwijl natuurlijke links een meer gevarieerd karakter zouden hebben. In tegenstelling tot Panda deelde Penguin ook penalty’s uit, waardoor honderdduizenden websites hun hoge positie in de zoekresultaten van Google zijn kwijtgeraakt. Ook betaalde links naar websites kunnen een penalty tot gevolg hebben. Voor meer informatie verwijzen wij weer naar Wikipedia (sorry geen Nederlandse versie deze keer).
SEO tips en trucs
Na deze algemene informatie wilt u nu natuurlijk weten wat u moet doen om ervoor te zorgen dat uw website goed bezocht blijft of wordt. Daarvoor hebben wij vier SEO tips en trucs voor u opgeschreven.
Tip 1
Hoe meer bronnen van bezoekers, hoe kleiner het risico. Hoewel Google verreweg de grootste zoekmachine is (in Nederland) en daaruit dan ook logischerwijs de meerderheid van uw organische bezoekers zal komen, kan het geen kwaad om andere bronnen aan te boren. Kwa zoekmachines kunt u dan denken aan Yahoo, Bing, Ask.com. Daarnaast bieden sociale media zoals Twitter en Facebook ook een potentiële bezoekersstroom. Ook het posten op relevante forums kan u extra (en ook relevante) bezoekers opleveren.
Tip 2
Zorg voor een gebruiksvriendelijke website. U ergert zich zelf ook aan websites waarbij het niet duidelijk is hoe te navigeren of die erg langzaam zijn. Zorg ervoor dat bezoekers van uw website zich niet irriteren. Uw website moet snel zijn, er goed uitzien en gericht zijn op de bezoekers. De tools Google Analytics en Webmaster Tools bieden een waardevolle bron aan informatie over uw website en over het gebruik ervan door bezoekers. Maak hier gebruik van.
Tip 3
Varieer links naar uw website. Stop met keyword spammen. Maak links zoals andere mensen naar uw website zouden linken (klik hier). Zorg er daarnaast voor dat mensen zelf naar uw website linken door het aanbieden van unieke content van een hoge kwaliteit.
Tip 4
Voor interne links op uw website geldt dat deze alleen moeten worden opgenomen als dit meerwaarde heeft voor uw bezoekers. Neem daarnaast een sitemap op uw website op, zodat bezoekers een overzicht kunnen zien van de informatie die u aanbiedt.
Conclusie
Probeer een website te maken geoptimaliseerd voor uw bezoekers. Schrijf informatieve artikelen en reageer op uw bezoekers. Stop met “over”linken naar uw website.
Voor zover SEO tips deel 1. Volgende keer verder.